Kada se i zbog čega radi mali servis vozila?

Posted by

Koliko puta ste u životu čuli da je preventiva pola zdravlja? Ovo je rečenica koja se konstantno provlači kada se radi o ljudskom zdravlju i opštem stanju organizma, pa se konstantno apeluje na to da su preventivni pregledi i analize najvažniji deo očuvanja zdravlja. Kakve to veze ima sa automobilima i motornim vozilima uopšte?

Kao što je preventivni pregled učinkovit za zdravlje, tako je i mali servis bitan za ispravnost i dugovečnost jednog motornog vozila. Iako se neretko zaobilazi njegovo sprovođenje na vreme, majstori i sami proizvođači vozila uvek savetuju da se na vreme, bez ikakvih indikacija za potrebom, odradi mali servis, kako bi se svi delovi jednog automobila očuvali, što osigurava njegovu dugovečnost, ali i bezbednost svih putnika. 

Kada se radi?

Mora se istaći da ne postoji određeni vremenski rok koji je ustaljen kada govorimo o potrebi za malim servisom. Takva potreba se razlikuje od automobila do automobila, od njegovog stanja, modela, godišta, a svakako proizvođači uz svoje modele uvek daju neku opštu preporuku na koji vremenski period je potrebno obaviti servisiranje.

Na automobilima i vozilima novije generacije postoje lampice na kontrolnim tablama koje daju znak kada je potrebno uraditi mali servis, dok stariji modeli to nemaju. Postoji neki opšti savet koji govori da bi nakon pređenih 10 do 15 hiljada kilometara bilo poželjno i potrebno da se mali servis uradi, a da je za starije modele količina pređene kilometraže nešto manja, oko 7 000km. U stvari, sve ovo zavisi i od modela, ali i od samih uslova u kojima je jedno vozilo korišćeno, jer se ne mogu meriti vozila koja se u najvećoj meri nalaze na auto-putevima i ona koja se koriste po nepristupačnijim terenima i kolovozima.

Šta mali servis podrazumeva?

Osnovni deo promena u okviru malog servisa predstavlja zamena motornog ulja i različitih filtera. Ovde se misli na filtere ulja, filtere goriva, vazduha motora, kao i filter vazduha kabine, odnosno klime. Pored toga, u okviru malog servisa ubrajaju se i provere kočione i rashladne tečnosti, te njihova dopuna ukoliko je to potrebno. Da li mali servis obuhvata sve ovo prilikom svakog servisiranja još jedno je pitanje koje vlasnici automobila često postavljaju, a odgovor je da to ne mora da znači. Dok se ulje menja, recimo, jednom godišnje, filteri se menjaju većinom na svaku drugu promenu ulja, dok je filtere klime potrebno menjati dva puta godišnje, pred leto i pred zimu, kada dolaze periodi kada se klima najviše i koristi. 

Ono šta je dobro da mali servis obuhvati jeste i provera kočionih diskova, kočnica, trapova, amortizera, što je svakako neophodno za normalno i bezbedno upravljanje jednim vozilom. Problem je to što se ovakve promene često ne smatraju delom ovog servisiranja, pa se vlasnici i bune, ne shvatajući bitnost i proveru celokupnog sistema.

Prednosti redovnog malog servisa

Već smo napomenuli dve najvažnije prednosti, a to je uredno funkcionisanje vozila i bezbednost putnika u saobraćaju. Pored toga, kada se redovno servisira, automobil ne gubi na vrednosti, te štedi vreme i novac svim vlasnicima.