U svetu političkih migracija i drastičnih promena i sama auto-industija, kao i tržište auto delova i drugih komponenti pretrpelo je selidbu kako same proizvodnje, tako i svojih dobavljača.
Da li ste znali da se potpuno promenila lokacija za nabavljanje delova za servis i ugradnju brojnih auto komponenti? Naime, bez obzira da li su originalni i polovni auto delovi u pitanju, treba imati u vidu da su uglavnom njihovi dobavljači iz Indije i Turske.
Što se evropskih dobavljača tiče, nabavka auto delova se može organizovati i iz manjih država poput Austrije i Slovenije. Kada se uzmu u obzir sve ove činjenice, nameće se i jedno veoma važno pitanje, a to je da li bi naša zemlja mogla da uzme deo kolača kada su auto delovi u pitanju i tako stikne mrvicu ove jako profitabilne grane industrije.
Veliki brendirani proizvođači automobila iz Nemačke, Francuske, Italije, pa i Velike Britanije okrenule su se drugim tržištima, poput turskog odakle pristižu auto delovi i druga roba za servisiranje automobila. Razlozi sve većeg prodora turskih i indijskih dobavljača u sve svetske automobilske komanije jesu brojni, a samo neki od njih su jeftina radna snaga, stučnjaci iz ove oblasti, ali i pomoć domicilne zemlje kako bi se brend etablirao u svetu.
Za indijske dobavljače najbolji preduslov jeste ogromno tržište koje je prisutno u Aziji, dok kod nas i zemalja u regionu ima i problema. Naime, iako nemaju svoje kompanije za proizvodnju automobila, male zemlje poput Slovenije i Austrije pronašle su put do svetskih proizvođača iz Nemačke i drugih zemalja Istočne Evrope kako bi na to tržište plasirale svoje proizvode i utrle put uspešnoj proizvodnji svih auto komponenti.
Može li Srbija da postane izvoznik auto delova?
Za Srbe kažu da mogu da osvoje sve, ali se uvek i iznova postavlja pitanje kako osvojiti tržište. Naša zemlja ima potencijala kada su auto delovi u pitanju, pa i auto komponente, jer je prepoznala svoju šansu u ovoj industriji. Naime, dobar način za prodor na tržište svakako su međunarodni sajmovi na kojima je moguće ostvarit brojne kontakte, sklopiti razna partnerstva i veze za buduća ulaganja i uspešno poslovanje.
Naši ljudi nude različite proizvode, auto delovi poput originalnih komponenti ili sprava i oprema za održavanje vozila mogu nam doneti značajnu komparativnu prednost. Osim dobre i kvalitetne proizvodnje, treba imati u vidu da se naša zemlja nalazi na strateški važnom mestu i spoju puteva i saobraćajnica do Turske i zemalja Bliskog Istoka, tako da nam to može doneti znatan priliv stranog kapitala.
Nije li to dovoljno da se Srbija izdvoji na tržištu kako sopstvenom proizvodnjom, tako i izvozom, kao i samim transportom auto delova?
Eto mogućnosti da možda neka kompanija iz Turske ili iz Azije izmesti deo svoje fabrike kod nas i tako omogući našoj zemlji da se učvrsti na tržištu auto komponenti. Na taj način bismo mogli da uspostavimo kontakt sa brojnim evropskim auto proizvođačima i time bismo doprineli da naša zemlja pokrene proizvodnju ili privuče strance kada su auto delovi u pitanju.
Očigledno je da preduslova i potencijala za ovu granu industrije imamo, samo je bitno da se to prepozna kako od strane domaćih zvaničnika tako i onih koji bi želeli da investiraju kod nas.