Ko može da vrši transport novca i kako se to određuje?

Posted by

Bilo da je u pitanju prevoz dnevnog pazara, značajno većih količina gotovine između poslovnih jedinica, ili snabdevanje bankomata, transport gotovine je jedna od najosetljivijih i najrizičnijih aktivnosti svakog poslovanja. 

Upravo iz ovog razloga, transport novca je detaljno regulisan zakonom i neophodno je poveriti ga isključivo ovlašćenim licima i firmama koje ispunjavaju precizno definisane uslove. 

Dakle, kako bi se zaštitili zaposleni, poslovna imovina i naravno, kako bi se maksimalno osigurao i sam novac, potrebno je da svaka firma ima određenu kvalifikovanu osobu i opremu za transfer.

Zakonska obaveza

Kako transport novca i dragocenosti spada u delatnost privatnog obezbeđenja, on se reguliše Zakonom o privatnom obezbeđenju. 

Ako detaljnije pogledamo ovaj zakon, možemo zaključiti da on obavezuje preduzetnike da prenos novca obezbede tako što će unajmiti privatno obezbeđenje ili kompaniju koja se bavi obezbeđivanjem transporta gotovine i poseduje odgovarajuću licencu.

Takođe, uslovi pod kojima se može obavljati transport novca (i druge vrednosti poput hartija od vrednosti, čekova ili dragocenosti) regulisani su i Pravilnikom o načinu vršenja prenosa novca i vrednosti, kao i Zakonom o radu, u segmentu sa odgovornošću zaposlenih.

Dakle, u skladu sa svim ovim propisima, transport novca mogu da obavljaju ili licencirane firme obezbeđenja ili obučeni zaposleni. 

Ako ste preduzetnik i želite da svoje zaposlene zadužite za prenos pazara, u obavezi ste da im pružite odgovarajuće ovlašćenje, obuku i osiguranje. Mada ovo deluje kao dodatna finansijska obaveza, ulaganje u bezbednost vaših zaposlenih, ali i samog pazara, znači ulaganje u vaš celokupni biznis.

Uloga agencija za obezbeđenje

Možda već i znate ili ste od kolega iz drugih kompanija načuli da se veliki broj firmi opredeljuje da zaključi ugovor sa licenciranom agencijom za obezbeđenje. 

Ova agencija ima dunos da po ugovorenom rasporedu dolazi na lice mesta, preuzima novac i prenosi ga u banku. Agencije za obezbeđenje obično nude i dodatne usluge, kao što su praćenje pošiljke u realnom vremenu, obrada gotovine, pa čak i iznajmljivanje sigurnosnih kasa i sefova.

Štaviše, banke često same angažuju takve agencije kada je reč o sopstvenim operacijama (na primer, dopuna bankomata ili prevoz novca između ekspozitura).

Šta je potrebno za legalan transport novca?

Za zakonit i bezbedan transport gotovine, neophodno je ispuniti nekoliko uslova, bilo da se se opredelite za privatno obezbeđenje, ili samostalnu organizaciju unutar vaše firme.

Kada se opredelite za privatno obezbeđenje:

Ne ustručavajte se da proverite firmu koja nudi uslugu prevoza novca. Prvo treba proveriti da li poseduju licencu, jer ovaj posao mogu obavljati samo preduzeća sa važećom licencom Ministarstva unutrašnjih poslova. Takođe, i lica koja obavljaju transport moraju posedovati licencu za fizičko obezbeđenje i proći obuku za prenos vrednosti.

Novac bi morao da se prevozi u vozilima koja imaju pojačanu bezbednost (npr. blindirana vozila) i koja imaju sistem za praćenje kretanja, a ne bi bilo loše i da zaposleni u transportu imaju posebnu opremu (pancire, sredstva za komunikaciju). U skladu sa zakonom, ove osobe mogu nositi sa sobom i odgovarajuće naoružanje.

Poslednja, ali ne i manje važna stavka koju treba proveriti, jeste da je vaša gotovina u transportu osigurana kod osiguravajuće kuće, u slučaju gubitka ili oštećenja.

Kada zaposleni nose pazar:

S druge strane, firma može i sama da organizuje transport pazara, ali samo pod veoma strogim uslovima. Ako želite da vaši zaposleni samostalno organizuju prenos novca (npr. da nose dnevni pazar u banku), morate biti svesni rizika i zakonskih posledica. 

Iako ovo nije zakonom izričito zabranjeno, radi se o visokorizičnoj praksi koja mora biti pažljivo regulisana:

  • zaposleni mora biti formalno zadužen (npr. putem internog akta i zapisnika);
  • mora postojati ugovor o materijalnoj odgovornosti;
  • poželjno je da je novac osiguran tokom transporta (npr. upotrebom sigurnosnih kesa);
  • zaposleni mora biti obavešten o rizicima i imati mogućnost da odbije zadatak bez posledica.

Ukoliko agencija obavlja prevoz pazara, oni će se pobrinuti za zaštitu novca. Međutim, ukoliko je to zaposleni firme, trebalo bi obezbediti i sigurnosne kese za prenos novca, imajući u vidu da one predstavljaju osnovnu i standardnu meru zaštite. 

Pošto ove kese imaju jedinstveni serijski broj, ne mogu se otvoriti bez vidljivih oštećenja, a omogući će jednostavno praćenje i kontrolu sadržaja. Njihova upotreba štiti i firmu i osobu koja prenosi novac, jer jasno pokazuje da tokom transporta nije bilo neovlašćenog pristupa gotovini. Upravo zato se koriste kako u manjim firmama, tako i u velikim maloprodajnim lancima i profesionalnim agencijama za obezbeđenje.

Da li zaposleni može da odbije da prenosi novac?

Ako zaposleni nije formalno zadužen za transport novca i ako to nije deo njegovog ugovora o radu, ima pravo da odbije takav zadatak. Poslodavac ne bi smeo da traži od zaposlenog da nosi pazar ukoliko prethodno nisu ispunjeni svi bezbednosni i zakonski uslovi, jer bi u suprotnom mogao snositi odgovornost u slučaju incidenta.

Dakle, ne može svako da uskoči u ulogu kurira za pazar. Na primer, prodavac ili menadžer u lokalu ne bi smeo samostalno da nosi veće količine gotovine do banke, osim ako nije za to formalno zadužen, obučen i osiguran. Spontani dogovor među zaposlenima u svakom slučaju može biti rizičan i pravno problematičan.

Kako se određuje ko može da obavlja transport?

Svaka firma koja pruža usluge privatnog obezbeđenja, transporta i prenosa novca bi trebalo da ispuni kriterijume koji su precizno definisani zakonima i pravilnicima. Za početak, potrebno je da budu registrovani kao privatna delatnost, tj. privatno obezbeđenje. Potom, pored dobijene licence MUP-a, neophodno je da pruže obuku i licencu svim zaposlenim zaštitarima.

Što se tiče specijalne opreme, po zakonu bi trebalo obezbediti GPS u vozilima, kao i dodatne bezbednosne elemente: blindiranje vozila, zatamnjena i ojačana stakla, specijalizovane sefove ugrađene u vozilo. Takođe, komunikacija sa kontrolnim centrom i osobljem mora biti stalno obezbeđena.

Ukoliko planirate da koristite usluge privatnog obezbeđenja, preporučujemo vam da proverite i da li nude uslugu dodatnog osiguranja – u slučaju oštećenja, gubitka ili pljačke novca ili hartija od vrednosti.

Posledice nelegalnog transporta

Ukoliko poslodavac ne poštuje zakon i poveri transport novca neovlašćenim licima, može se suočiti sa:

  • novčanim kaznama,
  • gubitkom prava na osiguranje u slučaju krađe ili gubitka novca,
  • krivičnom i materijalnom odgovornošću, ako dođe do ugrožavanja bezbednosti radnika.

Ukoliko gledamo proces iz perspektive zaposlenog, svkako ko je nateran da obavlja ove poslove bez zaštite i ugovorene odgovornosti ima pravo da pokrene tužbu protiv poslodavca u slučaju bilo kakvih problema.

Savet za firme

Da bi se izbegli rizici i osigurala zakonita praksa, preporuka je da se angažuju licencirane agencije za transport novca. Pored toga, veoma je važno da postoje jasno definisane interne procedure u vezi sa dnevnim pazarom. 

Zadatak prenosa novca, koliko god ponekad delovao bezazleno ili rutinski, ne bi trebalo prepustiti zaposlenima bez prethodne provere, obuke i osiguranja. Na primer, dobro je imati jasno propisan protokol: ko je zadužen za pazar, u koje vreme se novac odnosi, kako se pakuje (npr. sigurnosna kesa sa serijskim brojem), da li se koristi vozilo ili javni prevoz, kao i ko potpisuje potvrdu o predaji u banci.

Transport novca nije samo tehnička radnja – to je ozbiljan bezbednosni zadatak koji mora biti poveren samo kvalifikovanim i zaštićenim osobama. 

Zakon jasno propisuje ko sme da obavlja ove poslove, a svako odstupanje od pravila može imati ozbiljne posledice i za firmu i za zaposlene. 

Ulaganje u bezbednost, licencirane partnere i jasne interne procedure ne treba posmatrati kao suvišni trošak, već kao ulaganje u sigurno i zakonito poslovanje.